Hoppa till sidans innehåll

Rapport från Mikael Persson

2013-03-03 22:31
Rapport från Micke P...
  • Uppdaterad: 2013-04-03 19:10

Rapport enduro SM

 

Uppladdningen inför årets SM premiär började redan i November 2012. Då med mental uppladdning och planering av träningsupplägg inför Östersunds deltävling. Jag beslutade mig för att byta klass och växla ner till den minsta SM-klassen. Detta föll sig naturligt efter att jag provkört Husabergs modellprogram, FE 250 var min klara favorit och den modell som jag tyckte var klart roligast att köra. Snöspår skiljer sig mycket från sommarkörning och kräver andra inställningar på hojen samt en hel del träning för att få in flytet. Bästa träning är tävling, jag bestämde mig för att köra så många tävlingar som möjligt och de som passade bäst in var vår lokala vintercup. Vintercupen Östra Skaraborg startade redan den 29 december och har sedan fortsatt i stort sett varje helg innan SM premiären. Det har varit bra tempoträning men dessvärre inte så mycket snöspår. Det har jag fått träna på andra håll, när tillfälle givits. Detta tillsammans med övrig fysträning har gjort att jag kände mig i bra form till premiären.

På torsdag kväll kom Teamchefen Mattias Roslund upp till Skövde för samåkning till Östersund fredag morgon. Fredag gick åt för transport. Lördag förmiddag restes klubbens nya fina depåtält och vår serviceplats tog form. Jag kollade banan, gick de 2 kortare proven som var ett crossprov samt extremtestet. Det såg bra ut. Klockan 17 var det dags för anmälan och besiktning, det var inga problem. Det är alltid lite oroligt innan det är avklarat, ljudprovet kan variera men det gick som vanligt bra. Vi packade in mc och de mest värdefulla serviceprylarna i bussen och åkte tillbaka till hotellet. Väl där surfade jag in på enduro SM:s hemsida och tog del av Preeride informationen. Varje Team i SM har möjlighet att deltaga med en så kallad preeride förare som får åka banan, deras gemensamma synpunkter och tider på transporter och prov presenteras sedan i ett dokument som anslås på den officiella anslagstavlan och numera även på hemsidan. Det var inga konstigheter, det var relativt gott om tid på transporterna ca 9 min över till service på varje sträcka. Det kändes bra. Dags för kväll.

Tävlingsdagen gick jag upp kl 06:00 min starttid var 09:16. Frukost på hotellet, sedan hämtade vi upp Teamchefen och var i depån ca 07:45. Vi lastade ur mc, monterade transponder, iordningställde det sista i Teamdepån. Uppvärmning genom löpning och hopprep. Bytte om det sista och var redo för start, allt kändes bra, fortfarande nervös efter 20 år tävlande… 09:15 rullade jag upp på startrampen för att kunna åka ut på min minut, 09:16. Mindre än 1 minuts transport till första provet. Första provet gick något stelt, men ändå ok. Skönt att vara igång. Tävlingsdagen flöt på bra, inga problem, mc och service fungerade mycket bra. Min måltid var 15:41. Jag fick till några bra tider som jag är riktigt nöjd med. Tyvärr tappade jag på mina konkurrenter i slutet på dagen. Tycker inte att jag blev så sliten att det påverkade mig på sträckorna. Jag åt och drack bra hela dagen, fick utmärkt support från Teamet innan start på den längsta sträckan, som var ett enduroprov på ca 14 minuter. Detta till trots tappade jag mot slutet när spåren blev slagigare. Slutade på en 14:e plats i SM 1 klassen, jag är nöjd med resultatet, målet innan start var att ta poäng vilket jag lyckades med. Det finns alltid saker som går att förbättra, och det kommer jag jobba med till nästa deltävling.

Efter målgång åt jag lite smörgås, banan och återhämtningsdryck. Bytte till torra kläder. Sedan hjälptes vi åt att riva vår fina Teamdepå och lasta in allt i min buss. Tillbaka till hotellet för en skön dusch. Efter detta hämtade vi upp Teamchefen för ett besök på en utsökt kinarestaurang, det var vi värda.

Måndag morgon kl 08:15 startade resan hem mot Skövde, allt gick bra vi var hemma i soliga Skövde vid 17 tiden. Efter omlastning till Mattias bil (som är större invändigt än utvändigt) kunde han fortsätta sin resa ytterligare 3 timmar söder ut.

Jag vill tacka klubben och alla som var med och hjälpte till i helgen, särskilt Teamchefen Mattias Roslund som ställer upp och åker från Halmstad till Östersund för att vi förare skall få så bra förutsättningar som möjligt, stort tack! Ser fram emot nästa SM-deltävling, jag kommer göra mitt yttersta för att bli en snabbare och starkare förare till dess.

Mikael Persson

Skribent: Vanja Kollmann

Postadress:
Försvarsmaktens EK - Motorcykel och Snöskoter
Vanja Kollmann, Nysätra 14
74963 Örsundsbro

Kontakt:
Tel: 0707-385657
E-post: This is a mailto link

Se all info